• Home
  • Sfaturi
  • Șofer de iarnă: sfaturi presărate cu zăpadă

Șofer de iarnă: sfaturi presărate cu zăpadă

Și tu ești șofer de iarnă? Atunci știi că odată cu venirea anotimpului rece, traficul se complică serios. Noroc că femeile trec pe dreapta (vorba nu-mi aparține). Deși implică niște riscuri, recunosc, mie îmi place să conduc pe zăpadă. Nu știu exact de ce. Poate pentru doza de adrenalină, poate pentru că străzile pustii mă liniștesc sau poate că îmi place să cred că astfel țin piept naturii. Deși de 2 ori pe la început am ajuns pe marginea șanțului, nu m-am dat bătut. Am adunat mai jos o serie de trucuri şi sfaturi care îți vor fi utile dacă vrei să scoți mașina din garaj când e zăpada „cât casa” și ger de „crapă pietrele”.

Sfaturi tehnice pentru un șofer de iarnă

Lichidul pentru spălat parbrizul

Dacă se anunță temperaturi cu minus, ar fi bine să te asiguri că ai lichid de parbriz special pentru iarnă. NU turna lichid de iarnă peste cel de vară, cu siguranţă va îngheţa. Am pățit-o și n-a fost prea amuzant.

Soluţii speciale pentru încuietori, parbriz şi orice îngheaţă

Ca să nu dansezi pe lângă mașină, în timp ce aștepți să se dezghețe parbrizul, o poți face mult mai uşor cu ajutorul produselor speciale. Se găsesc la orice supermarket sau benzinărie și sunt sub formă de spray. Și încuietorile vor ceda mai uşor după aplicarea unei soluţii împotriva îngheţului. Eu nu am momentan treabă cu asta, dar am prieteni care au pățit-o la mașini mai vechi.

Racletă, lopată, etc.

Găsești în supermarket tot felul de raclete, lopeţi şi alte ustensile de genul. Verifică ce ai prin portbagaj și completează kitul de iarnă. Chiar lopată nu am în mașină, o țin în garaj, deși nu ar strica să o am la îndemână. Până acum nu a fost nevoie.

Bateria şi bujiile

La fiecare început de iarnă, verific starea bateriei, bujii nici nu știu dacă am – o duc la un amic la service. E o idee bună, având în vedere că frigul e inamicul numărul 1 al acumulatorului auto și nu aș vrea să mă trezesc dimineața uitându-mă lung după un taxi. În special la motoarele diesel, un set de bujii de calitate te scapă de surprize.

Presiunea în anvelope

Temperaturile extreme au prostul obicei să modifice presiunea aerului în anvelope. La următoarea vizită la benzinărie, verifică presiunea, că durează fix 5 minute. Eu am noroc că îmi stochez presiunea în computerul de bord și mă anunță dacă se modifică prea mult. Foarte util în caz de pană.

Las-o în viteză

Îți recomand sa renunţi la frâna de mână atunci când o lași parcată și s-o lași doar în viteză. Motivul e simplu: poate îngheață cablul, etrierul, iar dimineaţa iei taxiul. Fiind automată nu mai am treabă, dar înainte tot îmi spuneau alții chestia asta cu lăsat-o în viteză. Aveam prostul obicei să trag mereu frâna de mână.

 

 Reguli de bun simţ în parcare şi în trafic, pentru un șofer de iarnă

Deszăpezirea

Aplică regula “de sus în jos” și începe cu plafonul mașinii. După ce ai dat toată zăpada la o parte, te apuci de lopată.

NU arunca zăpada pe locul altcuiva de parcare sau în dreptul altei maşini. Dacă eşti parcat pe marginea unei străzi, nu arunca zăpada pe partea carosabilă. Dacă faci asta, utilajele de deszăpezire ţi-o vor aduce înapoi lângă maşină.

Cum ne comportăm în trafic

După ce ai muncit să eliberezi mașina din parcare, atenție când ieși pe drum:

– alunecă! Mergi cu grijă, chiar dacă nu primești semnale ca este polei. În aglomerație, frânează din timp şi cu motorul dacă este cazul. Eu mai apăs puțin pedala să văd dacă alunecă, sau frânez imediat ce am 20-30 km/h să văd cum stăm cu astfaltul, m-am păcălit de vreo două ori căci vizual părea ok și m-am tot dus.

– dacă urmează să intri pe o străduță îngustă, fii cu băgare de seamă. Observă întâi dacă e cineva care vrea să iasă și fă-i loc, evitând astfel blocajele

– nu opri în staţiile mijloacelor de transport în comun, nici măcar “5 minute”. Nu vrei să fii nesimțit

– păstrează distanţa față de cel din față. Mi se întâmplă des să verific oglinda retrovizoare și să văd câte un „bou” lipit de bara mea. Distanțele de frânare cresc iarna, nu înțeleg cum unii pricep așa greu conceptul.

Cum să nu ajungi în şanț

Eu am ajuns, nu grav, am reintrat pe carosabil cu pagube minime. Ține minte, este foarte posibil, mai ales dacă nu ai mai mers iarna, să te ia prin surprindere comportamentul maşinii. Îmi aduc aminte primele aventuri pe zăpadă și cât de tare mă concentram să ajung cu bine acasă. Câteva sfaturi din experiența mea:

– Nu tura prea tare motorul la plecarea de pe loc. În caz contrar, nu vei face decât să sapi o groapă în zăpadă. Dacă patinezi și nu poţi pleca de pe loc, poţi încerca cu viteza a 2-a. Și să mai zică cineva că automatele sunt doar pentru femei, ador cutia automată. În cazul în care tot nu reuşeşti, există o soluţie simplă și ingenioasă: foloseşti preşurile. Pui preșurile din mașină sub roţile motoare, asigurând astfel o aderenţă suficientă ca să ieşi din bucluc, nu e cea mai ideală soluție, dar te rezolvă. De când mi-am luat quattro nu am mai avut treabă nici cu asta.

– foloseşte des frâna de motor. În situațiile în care anvelopele au aderenţă scăzută, frâna de motor va încetini maşina fără riscul unui derapaj.

– nu te speria de ABS. Am observat la mulţi şoferi, în special începători, că se sperie de sunetul și vibrația specifice declanșării sistemului ABS. E absolut normal în cazul în care frânezi puternic să simţi pulsaţii în pedală, și un zgomot ciudat, ca și cum s-ar rupe ceva. NU ridica piciorul de pe frână și încearcă să eviți obstacolul. La penultima mașina avută la o frână în care am mers vreo 50m cel puțin, patinând, s-au pornit automat avariile și lumina mașina ca un pom de Crăciun în timp ce vibra. M-au trecut toate apele.

– nu brusca comenzile mașinii. Mergi încet, cu grijă, roteşte volanul încet şi uniform, fără corecţii bruşte sau frână violentă. Poţi derapa foarte uşor. Mi-a fugit spatele de vreo 2 ori chiar și la quattro. Mai am de lucrat la finețe.

– cum să ieși în siguranță dintr-un derapaj uşor. Dacă totuși mașina devine instabilă și derapează, e recomandat să rotești volanul în direcţia în care a fugit spatele. În plus, evită să folosești frâna. Pentru recăpătarea controlului este recomandat să menții acceleraţia constantă.

Dacă și tu ești șofer de iarnă (de voie sau de nevoie) aștept și părerile tale. Ce sfaturi ai să conducem cât mai relaxat, în sezonul rece?

Lasă un răspuns

Folosim cookies. Continuarea navigării presupune acceptarea politicii cookie. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close